niedziela, 9 czerwca 2013

Wywiad z Panią Dyrektor Marią Świniarską

Redakcja: Ile lat pracuje pani w naszej szkole?
Maria Świniarska: W naszej szkole pracuję już bardzo długo, bo aż 30 lat.
Redakcja: Jakie istotne zmiany nastąpiły w tym okresie?
Maria Świniarska: Najważniejszą jest zmiana systemu edukacji – w miejsce ośmioklasowej szkoły podstawowej powstała sześcioletnia „podstawówka” i trzyletnie gimnazjum. Zmieniła się również nasza szkoła – przeszła remont generalny (wymiana okien, ocieplenie budynku, nowa elewacja), a także rozbudowano ją o segment przeznaczony dla edukacji wczesnoszkolnej.
Redakcja:  Jak wspomina pani swoje pierwsze lata pracy w zawodzie nauczyciela?
Maria Świniarska: To bardzo dobre lata. Miałam duże wątpliwości czy sprawdzę się w zawodzie, do którego przygotowywałam się przez lata studiów. Jednak wsparcie i opieka starszych stażem nauczycieli oraz ówczesnych pań dyrektorek: pani A. Jastrząb i pani B. Janickiej pozwoliły mi nabyć doświadczenia i pewności w pracy z uczniem.
Redakcja: Ma pani duże doświadczenie zawodowe. Czy współcześni uczniowie różnią się od tych sprzed kilkunastu lat?
Maria Świniarska: Nie widzę wielu różnic. Tak jak dawniej są skłonni do żartów, nie lubią klasówek i sprawdzianów, odpowiedzi przy tablicy. Dzisiejsi uczniowie mają lepszy dostęp do różnych, nowych źródeł informacji, np. do Internetu.
Redakcja: Czy lubiła być pani wychowawczynią klasy? Czy miała pani ulubioną klasę , którą pani najcieplej wspomina?
Maria Świniarska: Tak, lubiłam być wychowawczynią klasy, chociaż to bardzo trudna praca, ponieważ dochodzą obowiązki trzymania pieczy nad uczniami, współpraca z rodzicami. Miałam kilka ulubionych klas, pierwsza pojawiła się w drugim roku mojej pracy (była to klasa pierwsza), wówczas byłam panią z biblioteki, a później nauczycielką języka polskiego, której powierzono obowiązki wychowawcy klasy ósmej.
Redakcja: Jakie ma pani sposoby na to, żeby dzieci się dobrze zachowywały?
Maria Świniarska: Nie mam żadnych specjalnych sposobów, by dzieci się dobrze zachowywały. Staram się ciekawie prowadzić lekcje i być konsekwentną w pracy z uczniami.
Redakcja: Jakie cechy szczególnie pani ceni u nauczycieli?
Maria Świniarska: To bardzo trudny zawód. Wymaga wiele cierpliwości. Ważna jest w nim konsekwencja oraz stałe doskonalenie się. Nauczyciel powinien też lubić dzieci. 

   
Redakcja: Czy będąc uczennicą, miała pani swojego ulubionego nauczyciela?
Maria Świniarska: Była to pani od języka polskiego w szkole podstawowej.
Redakcja: Czy lubiła się pani uczyć? Jakie szkolne przedmioty najbardziej panią interesowały?

Maria Świniarska: Lubiłam się uczyć. Wolałam przedmioty humanistyczne. Lubiłam też muzykę, śpiewałam w szkolnym zespole i chórze. Trochę mniej lubiłam matematykę, ale dawałam sobie z nią radę.
Redakcja: Czy może nam pani zdradzić, jakie ma pani zainteresowania, w jaki sposób najchętniej spędza pani wolny czas, co sprawia pani przyjemność?
Maria Świniarska: Dobra książka (może być kryminał), muzyka, towarzystwo przyjaciół. Lubię też spacery i przebywanie na łonie natury.

Redakcja: Co chciałaby pani przekazać pracownikom i uczniom szkoły w roku jubileuszowym?
Maria Świniarska: Pracownikom, aby ich praca była przyjemnością, a nie obowiązkiem, a uczniom, by spełnili swoje marzenia, a szkoła pomagała im w tym. I oczywiście życzę wszystkim wspaniałych wakacji.


Aleksandra Myśliwiec, Bartosz Nowicki

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz